Ессе на тему «Необхідність взаємодії органів державної влади та інститутів громадянського суспільства» у вирішення проблем раціонального використання та збереження водних ресурсів.
Проведення децентралізації в Україні актуалізує питання необхідності взаємодії органів державної влади та інститутів громадянського суспільства в напрямку підвищення ефективності природоохоронної діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Створення об’єднаних територіальних громад призводить до збільшення територій комунальної сфери управління та земель комунальної власності, якими управляють громади через виборчі та виконавчі органи місцевого самоврядування. Здійснення функцій державного нагляду (контролю) за виконанням органами місцевого самоврядування обмежується Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» Стаття 20. Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування «Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень». Враховуючи проблему того, что органи місцевого самоврядування у складі виконавчих комітетів, як правило, не мають власних структурних підрозділів, які реалізують повноваження у сфері охорони навколишнього природного середовища і ці повноваження у ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» поєднані з повноваженнями у сфері земельних відносин, а саме: Повноваження у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища - 1. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; 2) підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля; 3) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об’єктів тваринного світу; {Підпункт 3 пункту "а" частини першої статті 33 із змінами, внесеними згідно із Законом № 322-VIII від 09.04.2015} {Підпункт 4 пункту "а" частини першої статті 33 виключено на підставі Закону № 465-IX від 16.01.2020} 5) оприлюднення у мережі Інтернет геопросторових даних та метаданих, що створені за рахунок коштів місцевого бюджету, коштів міжнародної технічної допомоги та передані органу місцевого самоврядування, згідно із Законом України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних"; {Пункт "а" частини першої статті 33 доповнено підпунктом 5 згідно із Законом № 554-IX від 13.04.2020 - вводиться в дію з 1 січня 2021 року} б) делеговані повноваження: 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; {Підпункт 2 пункту "б" частини першої статті 33 виключено на підставі Закону № 402-VII від 04.07.2013} 3) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; {Підпункт 3 пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 1377-IV від 11.12.2003} 4) погодження клопотань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення; {Підпункт 4 пункту "б" частини першої статті 33 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5406-VI від 02.10.2012} 5) вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом; 6) вжиття необхідних заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій відповідно до закону, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення; {Підпункт 6 пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 969-IV від 19.06.2003} 7) визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства; {Підпункт 7 пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 1825-VI від 21.01.2010} 7-1) здійснення контролю за діяльністю суб'єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами; {Підпункт пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 1825-VI від 21.01.2010} 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; {Підпункт 9 пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 1377-IV від 11.12.2003} 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; {Підпункт 10 пункту "б" частини першої статті 33 в редакції Закону № 1377-IV від 11.12.2003} 11) створення та забезпечення функціонування місцевих екологічних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем, які є складовою мережі загальнодержавної екологічної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи забезпечення доступу до екологічної інформації; {Пункт "б" частини першої статті 33 доповнено підпунктом 11 згідно із Законом № 254-IV від 28.11.2002 - набирає чинності з 01.01.2004 року} 12) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи; {Пункт "б" частини першої статті 33 доповнено підпунктом 12 згідно із Законом № 1825-VI від 21.01.2010} 13) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; {Пункт "б" частини першої статті 33 доповнено підпунктом 13 згідно із Законом № 888-VIII від 10.12.2015} 14) здійснення контролю за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону; {Пункт "б" частини першої статті 33 доповнено підпунктом 14 згідно із Законом № 233-IX від 29.10.2019} 15) надання податковим органам у строки та в порядку, встановлені Податковим кодексом України, інформації щодо власників та користувачів, у тому числі на правах оренди (суборенди), емфітевзису, земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території відповідної сільської, селищної, міської ради, ради об’єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад. {Пункт "б" частини першої статті 33 доповнено пунктом 15 згідно із Законом № 465-IX від 16.01.2020} 2. До відання виконавчих органів міських (за винятком міст районного значення) рад, крім повноважень, зазначених у пункті "б" частини першої цієї статті, належить координація на відповідній території діяльності спеціально уповноважених державних органів управління з охорони природи. {Частина друга статті 33 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1377-IV від 11.12.2003}
Реалізація зазначених повноваження не відображає екологічної проблематики та визначених законодавством напрямів природоохоронної діяльності, які постають у повсякденній життєдіяльності громадян, обєднань громадян та територіальних громад, передусім у сфері охорони, раціонального використання та відтворення водних ресурсів, які визначені Водним кодексом України; стаття 6. Власність на води (водні об'єкти): Води (водні об'єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об'єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об'єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим. Стаття 10. Компетенція сільських, селищних, міських та районних у містах рад у галузі регулювання водних відносин До відання сільських, селищних, міських та районних у містах рад у галузі регулювання водних відносин на їх території належить: 1) здійснення заходів щодо раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів; 2) контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів; 3) встановлення правил загального користування водними об'єктами в порядку, визначеному статтею 47 цього Кодексу; 4) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) діяльності підприємств та інших об'єктів в разі порушення ними вимог водного законодавства в межах своєї компетенції; 5) організація роботи, пов'язаної з ліквідацією наслідків аварій та стихійного лиха, погіршенням якості вод або їх шкідливою дією, залучення у встановленому порядку до цієї роботи підприємств, установ і організацій; 6) організація інформування населення про стан водних об'єктів, а також про надзвичайні екологічні ситуації, які можуть негативно вплинути на здоров'я людей, та про заходи, що вживаються для поліпшення стану вод; 7) вирішення інших питань у галузі регулювання водних відносин у межах своєї компетенції. {Стаття 10 із змінами, внесеними згідно із Законами № 997-V від 27.04.2007, № 5456-VI від 16.10.2012}
Актуальність і законодавча неврегульованість процессів кліматичних змін найбільше стосується розвитку кризи водозабезпечення та доступу населення до водних природних ресурсів. Загрозою природного та техногенного характеру є розвиток посух у сільській місцевості, зменшення об’єму доступних водних ресурсів, які використовуються для питного водопостачання і тих, що формують водність та поверхневий сток джерел, струмків та річок. Пожежна небезпека внаслідок зменшення водності природних територій додатково може загострюватись через обмеженість доступних водних ресурсів, які придатні для пожежогасіння.
Автор радиоэколог, медицинский психолог, сегодня 10.12.2020 года.
Асса - начать бы песню петь, шаблюкой ветру бы свистеть. О, - гэй, - на палубу свистать, козакам дружно к вёслам стать! Расправить парус - курс вперёд! Держи руль крепко, - рулевой! Но, - бац... и нэт совсем воды. И, что - "труба", "приплыли" мы?
По каплям реку воссоздать, Земле помочь нас напитать. Терпения набраться, сил; и ум, как лошадь, запрягти... Как урожай собрать воды, и ею землю окропить, не дать усохнуть летом древу, и сохранить лес у реки.
От мелких капель текут реки, что несказанно велики.
|